Calendarele editoriale în social media. Do or do not?

Recent am asistat la discuția dintre două persoane care discutau despre strategia de promovare pe rețelele de socializare a brandurilor la care lucrează. Primul zicea că acesta transmite lunar antreprenorului un tabel completat cu postări în funcție de materialul vizual care îi este transmis. După aprobare, postările sunt programate și aici lucrul managerului se finisează. Al doilea zicea că postările le face spontan, în aceeași zi când le publică. Apare întrebarea, care metodă este mai eficientă?

Calendarul editorial este un instrument foarte comod și util în administrarea conținutului pe rețelele de socializare. Cu toate acestea sunt situații când managerul nu are posibilitatea să-l creeze din timp, din motive precum:

– LIPSA STRATEGIEI DE MARKETING

Este foarte greu de creat un calendar editorial când manager-ul de conținut înțelege că până la acest moment clientul nu a avut o anumită strategie de promovare. Din acest motiv, prima perioadă de timp postările sunt create spontan, pentru a testa feedback-ul și reacția publicului și pentru a seta anumite criterii de creare a conținutului anume pentru acest public. ATENȚIE! Am scris, că postările sunt create spontan pentru a testa publicul. De a nu încurca cu așteptarea momentului când clientul va oferi de sine stătător strategia de promovare. În astfel de situații este foarte importantă inițiativa content manager-ului.

– LIPSA INFORMAȚIEI DESPRE PUBLICUL ȚINTĂ

În aceeași categorie se încadrează și problema publicului țintă. Cum să creezi o postare când nu știi cui o adresezi? Despre ce fel de programare din timp a conținutului poate fi vorba în astfel de situații? Această informație o găsești în statisticile platformelor de administrare, dar și din experiența brandului la capitolul vânzări. Buba apare când content manager-ul nu prea pricepe în statistici, iar antreprenorul nu prea își știe cumpărătorul. În așa situații, vorba rusului: „Вот так и живём”.

– PROBLEME CU STOCUL PRODUSELOR

Foarte multe companii care vând produse își lichidează repede stocurile. Din acest motiv, content manager-ul nu cunoaște în ce consecutivitate să promoveze anumite produse, ce modele să scoată în evidență, când să creeze oferte speciale, etc. În acest caz, un calendar editorial cu postări programate din timp este imposibil de realizat. De regulă, totul se stabilește cu administrația reieșind din situația actuală la moment. Și acest lucru nu poate fi considerat a fi incorect.

– IGNORANȚA ANTREPRENORULUI

Un calendar editorial completat la timp depinde nu doar de măiestria scrisului și organizarea content manager-ului, dar și de implicarea administrației brandului. Cât de rapid și detaliat e oferită informația? Cât de organizată este afacerea și task management-ul între toată echipa brandului? Cât de mult ascultă și ia în considerație cerințele manager-ului? Cât de open-mind este la testarea lucrurilor noi și bizare pe care le solicită manager-ul? Acestea sunt doar câteva momente care trebuie să devină o rutină sănătoasă între Brand și Content Marketer.

– IGNORANȚA CONTENT MANAGERULUI

Content manager-ul consideră că aceste calendare editoriale sunt doar pierdere de timp, fără a încerca dacă acesta îi poate fi folos. Astfel de situații se aseamănă cu cele când zici că nu îți plac măslinele, fără a le gusta măcar o dată.

giphy

Dacă v-ați regăsit în situațiile de mai sus, atunci crearea unui calendar editorial va fi un element pur organizatoric și nicidecum nu va putea să vă ajute la crearea din timp a postărilor.

În cazul în care avem stabilită strategia de promovare, cunoaștem foarte bine publicul nostru țintă, avem la timp toată informația despre stocuri, oferte și servicii – ce ne mai împiedică să creăm un calendar editorial? NIMIC (în afară de lene).

DE CE  EU ZIC DA CALENDARULUI EDITORIAL?

– Un content manager bun mereu oferă diferite tipuri de postări: poze, video, infografice, tips-uri, citate etc. Cel mai bine când acestea au o consecutivitate anumită, pentru a oferi o dinamicitate corectă paginii care se administrează. Cum acest lucru poate fi mai ușor și mai rapid vizibil, dacă nu într-un calendar?

– Un content manager bun va pregăti din timp postări pentru cele mai importante sărbători și evenimente din regiunea locală. De regulă, apare necesitatea creării elementelor vizuale personalizate, crearea cărora necesită timp. Și ca să nu fii ultimul care își felicită clienții cu venirea Noului An, aceste detalii sunt mereu notate în Calendar.

– Procesul de verificare/aprobare se face în același document, în regim live (în cazul în care folosești Google Excel, Docs, etc).

– Poți vedea imediat volumul de lucru realizat și poți ușor să faci totalurile de salarizare conform indicatorilor de performanță realizate.

– Poți face o statistică amplă despre subiectele abordate și impactul acestora asupra publicului țintă, fapt ce te va ajuta la crearea strategiei de remarketing.

– Ai un workflow bine organizat, cu acces de pe orice device, dacă ești conectat la internet și îl păstrezi în cloud.

– Tot la acest document poate avea acces și designerul grafic care va avea suficient timp să pregătească elementele vizuale necesare, indicate în calendar.

ESTE OBLIGATORIE CREAREA CALENDARULUI EDITORIAL?

Nu. Nu este. Personal mă confrunt la moment cu un fenomen mai straniu. Sunt branduri pentru care creez postările din timp, reieșind din strategia stabilită. De regulă acestea sunt companii pentru care trebuie să scriu texte cu o tonalitate mai serioasă, mai business. Pentru brandurile care necesită o abordare mai funny, mai relaxantă, mereu improvizez postarea la moment. Dezavantajul este că uneori textele necesită elemente grafice de design personalizate și întârzii cu postarea. Dar, am abservat că acestea sunt cu mult mai inspirate și bine închegate ca conținut. Mai mult, chiar dacă nu programez din timp postările, odată publicate, le introduc oricum în calendar, pentru a urmări tipurile de postări realizate, feedback-ul, volumul de lucrul, etc.

DECI, RĂSPUNSUL ESTE: 

Ambele metode sunt eficiente când le combini. Este foarte bine să ai un calendar editorial pentru a menține spațiul de muncă bine organizat și pentru o interacțiune mai comodă și mai ușoară cu ceilalți membri implicați la crearea content-ului. Cu toate acestea, mereu este loc de improvizație și spontaneitate, mai ales când ești în situația în care tu știi că textul dat va fi actual doar acum, în acest moment.

Un exemplu bun în acest sens este postarea companiei DARWIN care au profitat din plin de groapă nou apărută pe străzile Chișinăului pentru promovarea noului model de smartphone MOTO X FORCE cu ecran indestructibil. Astfel de situații niciodată nu le poți programa din timp.

moto-darwin
De aceea, mesajele scrise în aceeași zi a publicării, deseori, au un feedback mai mare. Postările reflectă o stare, o situație care a avut loc recent, comunitatea la rândul ei se regăsește în mesajul și emoția redată și este mai predispusă să ofere un feedback.

SE POATE ȘI UN CHECKLIST

Atunci când categoric nu vezi necesitatea creării unui calendar editorial, în ajutor îți vin checklist-urile. Aici poți nota în ce zi ce fel de postare trebuie să realizezi, toate evenimentele și ofertele importante despre care trebuie să scrii și alte detalii care te vor ajuta să rămâi organizat în procesul de creație pentru brandul pe care îl reprezinți.

Deci, eu optez pentru mixul dintre organizare și strategie planificată alături de improvizație și emoție de moment.

Voi?

Sweetlana

Sursa foto: abeautifulmess.typepad.com

Comentează...